Informasjonshefte

Informasjons-hefte

Alfheim barnehage a/s

Dyrendalsveien 45,1779 Halden

E-mail: post@alfheimbarnehage.no

http:/www alfheimbarnehage.no

Alfheim barnehage a/s er en privat heldagsbarnehage som eies av to ansatte: Elisabeth Måsøy Smetana og Elsa Nygård Aadahl.

Barnehagen drives som en helhet, og barna kan bruke hele barnehagen uavhengig av avdelinger. Barna er fordelt i to aldersinndelte lekegrupper, som daglig benyttes til pedagogisk tilrettelagte aktiviteter.

Det er 42 plasser for barn i alderen 0-6 år.

Ansatte:

Styrer : Monika Borge Olsen

Ped.leder: Camilla Johansen

Ped.leder : Anette Kristiansen

Ped.leder:  Lars H Haugeby

Barne og ungdomsarb: Nen Hellesnes

Omsorgsarbeider: Simen Saxerud

Assistent: Solveig Rødsmoen

Assisten: Sarah Skogstad

 

Tilkallingsvikar: Anita Andersen

Renholder: Melihate

I blant er det også andre personer til stede. Det kan bla. være personer fra nav, voksenopplæringen, studenter fra høyskolen i Østfold , elever fra grunnskolen og spesialpedagoger / fysioterapeut o.l. ved behov.

Taushetsplikt:

Vi vil gjerne minne om at personalet, studenter, vikarer, medlemmer av samarbeidsutvalget o.s.v har taushetsplikt etter lov om barnehager § 21

Tilvenning:

Det er en stor omstilling for mange barn å begynne i barnehage, og oppstartingsfasen er ikke alltid like lett. For å gjøre overgangen best mulig, er det viktig at du/dere kan ta dere tid til å være sammen med barna i barnehagen den første tiden. Vi har innført to uker tilvenningstid, og den første uken ønsker vi foreldre er i barnehagen sammen med barnet sitt.

Alle barn som begynner i Alfheim barnehage får tildelt en primærkontakt, og sammen med barnets primærkontakt avtaler dere hvordan tilvenningen skal være. Noen barn blir raskt trygge i nye miljøer, mens andre barn trenger lang tid.

Tilvenningen er meget individuell, og det er viktig å forsøke å gjøre denne perioden best mulig for barnet…

Åpningstider/Ferie:

Åpningstidene er mandag til fredag kl: 06:45 - 16:30.

Dagen før Skjærtorsdag holder barnehagen stengt, mens dagen før julaften er det vanlig åpningstid (iflg pkt 5 i vedtektenene). Barnehagen har feriestengt 3 uker i juli/ aug mnd, samt i romjul.

Barnehagen har 5 planleggingsdager i året.

Foreldreråd:

Alle foreldrene i barnehagen utgjør foreldrerådet som skal sikre foreldrene innflytelse i barnehagens virksomhet.

Foreldrerådet velger representanter til barnehagens samarbeidsutvalg.

Samarbeidsutvalget:

Består av: 2 representanter fra foreldrene

2 representanter fra personalet

2 representanter fra eierne

Styrer

(Oppgavene til foreldreråd og samarbeidsutvalg står nedskrevet i ”lov om barnehager”.)

Foreldresamtaler:

Er en samtale mellom pedagogisk leder og foreldrene. Innholdet i samtalen er rettet mot det enkelte barn og hvordan det har det i barnehagen, samt informasjon fra foreldrene.

Foreldremøte:

Er et møte mellom alle foreldrene og hele personalet. Innholdet i møtet er rettet mot barnehagen som helhet, og ledes av styrer.

Foreldrerådsmøte:

Er et møte der alle foreldre møtes. Foreldrene er selv ansvarlig for å komme med saker til disse møtene. Hver høst velges fire foreldre som representerer alle foreldrene inneværende barnehageår. (leder, nest-leder og to vara)

Festkomite':

Er sammensatt av en foreldregruppe på ca 3,4 stk.

De har ansvar for å arrangere bla juletrefest , og kan ta initiativ til div andre sammenkomster..

Foreldrekasse

Etter ønske fra foreldrerådet er det opprettet en egen ”foreldre-konto” som skal dekke noe av transportutg.o.l. til div turer, utflukter i barnehagen. Dette begrenser bruken av personalets privatbiler.

Pris pr år avhenger av plasstørrelsen. Dvs. kr 100,- for full plass, kr 60,- for 60% pl. osv. Faktura blir utlevert to ganger pr. år (august og januar).

Samarbeidspartnere:

Pedagogisk psyk. tjenestekontor (PPT)

Barnevernet

Helsestasjon

Barne og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk (BUPP)

Høgskolen I Østfold (HIØ)

Videregående Skole /Grunnskolen

Voksenopplæringa

Halden Kommune

Nav

Andre barnehager (PBH)

Dagsrytme:

06.45 : Barnehagen åpner

08.30: Frokost (smøremåltid/frokostblanding)

09.00 ; Aldersinndelte lekegrupper

09.30: Morgensamling

12.00/12.30 :Lunsj (smøremåltid/varm mat)

13.00 Eventyrstund, lek inne/ute

14.30/ 15.00 : Fruktstund

15.00-16.30: Lek inne / ute

16.30 : Barnehagen stenger

Kjernetiden er fra kl. 9.30 - 15.00, dvs. at innenfor denne tiden kan barnehagen ta med barnegruppa på tur, ha div. aktiviteter o.l. Det er derfor av betydning at foreldrene overholder denne tida, og gir personalet beskjed dersom barnet kommer senere eller blir hentet tidligere.

Aldersdelte lekegrupper:

Barnegruppa er delt inn i to lekegrupper; Trollskogen(4-6år) og Alveskogen(0-4år). Hver formiddag samles barna i sine lekegrupper, hvor opplegget er tilrettelagt barnas alder og modning. Trollskogen deler igjen gruppa i tre smågrupper.

Delte plasser:

Barn som deler plass; går annenhver uke, forskjellige dager pr. uke, turnusordninger og lignende, får delta på spesielle arrangementer etter avtale med personalet når det ikke faller på deres dager.

Viktig å være klar over at barna ikke får delta på de faste aktivitetene pr. uke- som turer, gym, ”tema-samlinger”o.l. når barna ikke går hver dag (unntak er alfagjengen)

Har barna redusert plass (under 100%), har de også et redusert tilbud.

Kjøp av dager:

Det er mulighet for barn med redusert plass å kjøpe dager i barnehagen (kr.200,-). Dette gjelder kun hvis andre barn er borte den aktuelle dagen. Derfor er det viktig at foreldre gir beskjed om barnet deres tar seg fri el er syk

Leker:

Det er ikke lov å ta med egne leker i barnehagen bortsett fra den første fredagen i hver mnd, da har barnehagen ”ha med leke-dag”. Grunnen til at det er forbud mot medbrakte leker, er at det skaper sjalusi, krangling og ødelagte leker. Vi tror heller det vil være mer stas å ha med seg en leke en gang iblant. Dersom barna vil ha med video eller dataspill, skal dette klareres med personalet i forkant.

Fødselsdagsfeiringer:

I barnehagen feires både barn og voksne. Barnehagen henger opp flagg, har egen bursdagssamling der barnet får krone og ballong, og bursdagssangen blir sunget. Barnet blir satt ekstra i fokus denne dagen.

Barnehagen har felles feiring av månedsbarna m/ kake, gele eller is en dag i slutten av hver måned.

Dersom foreldre ønsker å invitere barn fra barnehagen i private bursdagsselskap, er det ønskelig at de sender innbydelsene privat.

Mat:Barna får servert frokost og lunsj i barnehagen. I tillegg får de melk og frukt hver dag

Kopper:

Alle barna må ha medbragt, navnet drikke-kopp på plassen sin.

Sykdom:

Smittefaren er stor i en barnehage. Hold derfor barnet hjemme ved sykdom. Gi personalet beskjed dersom barnet blir fraværende. Blir barnet sykt i løpet av dagen kontakter barnehagen de foresatte.

Medisin:

Dersom barnet har behov for medisin i barnehagen, må dette overleveres til personalet

( medisin skal ikke oppbevares på barnas plasser, i sekken o.l.)

Bruker barna regelmessig medisin (astma-medisin f.eks) er det ønskelig at barnehagen har et eksemplar liggende her. Medisinering bør i hovedsak foregå i hjemmet, men personalet hjelper til med å gi pencilin o.l. Det er da en forutsetning med veiledning av personalet og vedlagt skriv fra lege. Foreldrene må også fylle ut samtykkeerklæring i hht hms krav.

Klær:

Ha alltid med ekstra skift, regntøy og gummistøvler. Alt må navnes!!! Ta med tøfler/ sandaler til innebruk. Det er også viktig at barna har passende klær til turdagen.

Parkering:

La ikke bilene stå på tomgang ved bringing / henting av barna. Barna må Ikke gå alene ut av porten!

Leie av barnehagen:

Barnehagen kan leies til fødselsdagsfeiringer o.l. Dette koster kr. 400